• język migowy
  • e-mail
  • telefon: +48 32 431 10 24
  • lokalizacja

Plan pracy szkoły

Koncepcja Pracy Szkoły Podstawowej w Książenicach

I. Co to jest koncepcja Pracy Szkoły?

Koncepcja pracy szkoły nakreśla podstawowe cele i zadania realizowane przez szkołę. Odgrywa rolę drogowskazu wytyczającego wszystkim członkom społeczności szkolnej ten sam kierunek działania.

  • Elementami uszczegóławiającymi koncepcję pracy szkoły są:
  • Program wychowawczo- profilaktyczny;
  • Arkusz organizacyjny;
  • Plan pracy szkoły, zawierający plan nadzoru pedagogicznego;
  • Procedury Covid 19;
  • Statut.

II. Charakterystyka Szkoły i środowiska

Szkoła Podstawowa w Książenicach funkcjonuje na obszarze wiejskim Gminy i Miasta Czerwionka – Leszczyny. Książenice, to miejscowość otoczona lasami, uwarunkowania naturalne stanowią wiele ciekawych osobliwości przyrodniczych. Społeczność lokalna w zdecydowanej większości nie boryka się z problemem bezrobocia, czy innymi negatywnymi zjawiskami społecznymi (patologie).

1. Lokalizacja Szkoły

mocne strony:

  • bliski kontakt z przyrodą ( las, ogród, plac zabaw dla maluchów),
  • wielofunkcyjne boisko sportowe,
  • brak wpływu grup subkulturowych (narkotyki itp.),
  • uczeń nie jest anonimowy w środowisku lokalnym.

słabe strony:

  • uczniowie mają ograniczony dostęp do instytucji kulturalnych i publicznych (dom kultury, kina teatr itd.),
  • uczniowie są bezpośrednio narażeni na zagrożenia komunikacyjne (niebezpieczne położenie).

2. Baza Szkoły

mocne strony:

  • przestrzenne jasne, estetyczne, przytulne klasy sprzyjają miłej atmosferze nauki,
  • bardzo dobre wyposażenie klas: komputery, internet (przewodowy i bezprzewodowy), projektory multimedialne,
  • duża i zielona przestrzeń wokół szkoły,
  • sala informatyczna z której mogą korzystać wszystkie klasy,
  • sala gimnastyczna z szatniami,
  • biblioteka, świetlica, stołówka,
  • wyremontowane i odmalowane wszystkie pomieszczenia.

słabe strony:

  • mała liczba pomieszczeń do nauki szkolnej.

3. ORGANIZACJA PRACY

mocne strony:

  • jednozmianowość, w sytuacji zagrożenia epidemiologicznego – możliwość 2-zmianowości w celu zmniejszenia zbiorowości uczniowskiej podczas zajęć w szkole,
  • plan lekcji zgodny z higieną pracy,
  • dobra organizacja zastępstw,
  • brak anonimowości uczniów,
  • organizacja zajęć dla dzieci i uczniów zgodnie z ich potrzebami i problemami edukacyjnymi (PPP, inne),
  • bardzo dobre kontakty interpersonalne,
  • bezpieczeństwo uczniów (dyżury nauczycieli, opieka w świetlicy, stołówce szkolnej, przejście uczniów do biblioteki szkolnej, opiekun dzieci i młodzieży przy przejściu dla pieszych,itp.),
  • praca świetlicy szkolnej, jednakże co roku szkoła musi zwracać się do organu prowadzącego o przydział dodatkowych godzin na opiekę świetlicową, żeby zaspokoić potrzeby rodziców w tym zakresie,
  • Poranna i popołudniowa opieka w oddziałach przedszkolnych.

III. Misja i wizja Szkoły

Misja szkoły

Szkoła przyjazna dziecku i rodzinie

Wizja szkoły

  • Szkoła dba o jak najlepsze efekty kształcenia i rozwój uczniów.
  • Szkoła dąży dounowocześniania bazy umożliwiającej świadczenie usług edukacyjnych na wysokim poziomie.
  • Szkoła jest miejscem, w którym uczniowie czują się bezpiecznie.
  • Szkoła jest instytucją współpracującą ze społecznością lokalną.
  • Szkoła jest efektywnie zarządzana.

1. Szkoła dba o jak najlepsze efekty kształcenia i rozwoju uczniów 

Mówiąc o efektach kształcenia i rozwoju uczniów należy odpowiedzieć sobie na pytanie, czego w tej dziedzinie oczekują od szkoły uczniowie i ich rodzice?

Z pewnością oczekiwania dotyczą poziomu i jakości przygotowania do dalszego życia, do dalszych etapów edukacji. Miarą sukcesu w tym przygotowaniu jest ciągły postęp osiągnięć edukacyjnych uczniów, zgodny z ich indywidualnymi możliwościami i potrzebami.

Nasi uczniowie po ukończeniu szkoły podstawowej powinni:

  • mieć w stopniu wysokim opanowane 8 kluczowych kompetencji,
  • stać się samodzielni, brać odpowiedzialność za skutki swoich działań,
  • być wyposażeni w gruntowną wiedzę i umiejętności,
  • być aktywni i kreatywni, przygotowani do funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie,
  • być prawymi obywatelami,
  • być przygotowani do wyboru wymarzonego zawodu i wymarzonej szkoły ponadpodstawowej.

Uczniom naszej szkoły oferujemy:

  • edukację na górnej granicy ich potencjalnych możliwości,
  • przyjazną atmosferę i możliwość rozwijania własnych uzdolnień i zainteresowań, w ramach posiadanych środków i możliwości,
  • poczucie bezpieczeństwa i akceptacji,
  • możliwość uczestnictwa w różnych projektach i przedsięwzięciach edukacyjnych,
  • możliwość uczestnictwa w rywalizacji sportowej, przedmiotowej, wymianie doświadczeń z rówieśnikami,
  • w zakresie posiadanych kompetencji pomoc w rozwiązywaniu ich problemów osobistych,

 

Wprowadzone w szkole działania, prowadzące do ciągłej poprawy efektywności kształcenia, a także zwiększenie ilości zajęć ZDW z przedmiotów wiodących oraz współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną i rodzicami uczniów klas VIII, spowodowały że przez ostatnie lata nasi uczniowie uzyskują dobre wyniki egzaminu klas VIII oraz zajmują wysokie miejsca w licznych konkursach pozaszkolnych. Zasadnym wydaje się zatem kontynuacja podjętych działań i wzbogacanie ich o nowe pomysły, które sprawdziły się w innych szkołach.

Realizacja zadań ujętych w programie wychowawczo- profilaktycznym pozwala na kształtowanie w uczniach właściwych postaw społecznych. Programy te muszą być cały czas modyfikowane tak, aby działania w nich opisane nadążały za zmianami w naszym otoczeniu. Dużą zaletą naszej szkoły jest to, że możemy szybko wychwycić różnego rodzaju zagrożenia i szybko na nie reagować, dzięki temu że uczeń nie jest anonimowy.

Uzyskanie wysokich efektów kształcenia i wychowania nie jest możliwe bez dobrze przygotowanej kadry pedagogicznej, która mimo wysokich kompetencji (większość nauczycieli posiada stopień nauczycieli dyplomowanego i kwalifikacje do nauczania kilku przedmiotów), aby móc sprostać nowym zadaniom, powinna stale podnosić swoje umiejętności poprzez samokształcenie i udział w różnorodnych szkoleniach.

Ważnym wyzwaniem staje się utrzymanie istniejącej aktywności nauczycieli i ciągłe jej zwiększanie, a także stworzenie sprzyjającego klimatu twórczego działania.

2. Szkoła posiada nowoczesną bazę umożliwiającą świadczenie usług edukacyjnych na najwyższym poziomie

Warunki lokalowe i wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne bez wątpienia mają duży wpływ na to jak uczniowie czują się w szkole. Ładne, czyste klasy wyposażone w wygodne stoliki i krzesła. Higieniczne toalety, bezpieczne boisko szkolne, zielony i ładnie zagospodarowany teren wokół szkoły. Tak powinna wyglądać dzisiejsza szkoła. Szkoła powinna być miejscem, w którym uczniowie chętnie przebywają i dobrze się w nim czują.

Pomimo tego, że nasza szkoła została wybudowana ponad 30-dzieści lat temu, można śmiało stwierdzić, że jest to ładna, kameralna, dobrze wyposażona szkoła, spełniająca większość wymogów stawianych nowoczesnej edukacji. Aby mówić, że nasza szkoła spełnia wszystkie standardy nowoczesności należałoby przede wszystkim wzbogacić jej zaplecze do nauczania biologii, fizyki i chemii, doposażać na bieżąco w inne pomoce naukowe.

Wśród prac remontowych i inwestycyjnych, które należałoby wykonać w najbliższym czasie należy uwzględnić:

  • Założenie monitoringu zewnętrznego i wewnętrznego,
  • Poprawienie stanu nawierzchni na terenie obejścia szkolnego,
  • Kontynuacja budowy wentylacji,
  • inne bieżące.

3. Szkoła jest miejscem, w którym uczniowie czują się bezpiecznie

Szkoła jest miejscem, gdzie rodzice powinni posyłać swoje dzieci w poczuciu pełnego przekonania i zaufania, że będą one tam bezpieczne. Szkoła musi, zatem zrobić wszystko, aby tego przekonania nie zawieść. W działaniach w tym zakresie należy być bardzo konsekwentny i rygorystyczny, gdyż tam, gdzie chodzi o życie i zdrowie dzieci nie ma pobłażania.

Dbając o bezpieczeństwo dzieci w szkole należy:

  • stale monitorować poczucie bezpieczeństwa uczniów w szkole,
  • ściśle współpracować z rodzicami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
  • zadbać o bezpieczeństwo w budynku i na terenie szkoły, w tym niezwłocznie eliminować pojawiające się zagrożenia,
  • wprowadzać jasne zasady sprawowania opieki nad dziećmi w szkole i podczas wyjazdów,
  • dopilnować, aby wszyscy pracownicy szkoły natychmiast i stanowczo reagowali na wszelkie formy agresji, arogancji, wulgarnego oraz niestosownego zachowania się uczniów,
  • promować wzorowe zachowanie uczniów, wyróżniać tych, którzy dają dobry przykład swoim rówieśnikom (pochwała na apelu, listy gratulacyjne do rodziców itp.),
  • kontynuować uczestnictwo w programach w ramach profilaktycznych takich jak: „Szkoła bez przemocy” , Zachowaj trzeźwy umysł”, Szkoła z prawami dziecka”, inne bieżące.
  • organizować spotkania uczniów jak i rodziców z policjantami, psychologiem, pedagogiem oraz innymi osobami zajmującymi się problematyką zachowań i bezpieczeństwa dzieci.

Uważamy, że zapewnienie poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole jest priorytetem wymagającym konsekwentnych i odpowiedzialnych działać prowadzonych w różnych obszarach przez wszystkich pracowników szkoły.

4. Szkoła jest instytucją współpracującą ze społecznością lokalną

Bardzo ważnym aspektem pracy szkoły jest jej właściwe funkcjonowanie w środowisku lokalnym. Prawidłowo zaplanowana i konsekwentnie prowadzona współpraca ze środowiskiem ma ogromny wpływ na pozycję i postrzeganie szkoły.

Integracji szkoły ze środowiskiem mają służyły następujące zadania:

  • Wzmacnianie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym poprzez upowszechnienie jej osiągnięć.
  • Stworzenie warunków do autentycznego udziału rodziców w życiu szkoły poprzez:
    • spotkania z rodzicami (zebrania ogólne), na których omawiane są najważniejsze sprawy związane z działalnością szkoły, w okresie pandemii współpraca z rodzicami odbywa się przez e-dziennik i e’ mailowo, telefonicznie, indywidualne sprawy załatwia się bezpośrednio w sekretariacie,
    • systematyczne spotkania dyrekcji z Radą Rodziców, mające na celu opracowanie działań związanych z prawidłowym funkcjonowaniem szkoły, w czasie pandemii kontakt zdalny,
    • indywidualne spotkania i konsultacje rodziców z wychowawcami i nauczycielami przedmiotowymi,
    • lepszą wymianę informacji za pośrednictwem szkolnej stronie internetowej, e-dziennika i zeszytów korespondencyjnych uczniów.
  • Współpraca z Sołtysem:
    • organizacja wspólnych imprez (np. :”Spotkanie opłatkowe dla seniorów i samotnych naszej miejscowości , organizacja różnych okazjonalnych wydarzeń miejscowości, promocje innych inicjatyw lokalnych, współpraca z lokalnymi organizacjami np. Koło gospodyń wiejskich, UNIA Książenice, Razem dla Książenic, Zespół śpiewaczy Książeniczanki, inne) – imprezy i uroczystości szkolne na czas pandemii są zawieszone.
  • Utrzymywanie stałego kontaktu samorządem lokalnym , z instytucjami, wspierającymi działalność opiekuńczo- wychowawczą szkoły:
    • Burmistrzem, Radą Miejską,
    • Kuratorium Oświaty w Katowicach, DKO Rybnik, MEN
    • Miejskim Domem Kultury,
    • Miejskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji,
    • Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Czerwionce - Leszczynach, Policją, Sądem Rodzinnym, Pełnomocnikiem ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, PCPR Rybnik,
    • Ośrodek Pomocy Społecznej;
    • OSP Książenice, Unia Książenice – wspólna organizacja imprez środowiskowych, zajęcia z zakresu pomocy przedmedycznej, pokazy strażackie, inne.
  • Udział w imprezach okolicznościowych i świętach państwowych; zgodnie z Procedurami Covid 19.
  • Organizacja imprez i działań środowiskowych, których zadaniem będzie integracja lokalnej społeczności ze szkołą, jak również promocja szkoły na zewnątrz (np. Biesiada dla rodziców i rodzin naszych uczniów”, „Jasełka”, „Dzień matki i ojca”, „ Dzień babci i dziadka, „ Promocja dobra – dzień patrona”, „Dzień dziecka”, ekologiczne akcje, inne w zależności od propozycji rodziców i potrzeb szkoły, akcje charytatywne) – na czas pandemii uroczystości szkolne i imprezy są zawieszone.
  • Współpraca z Parafią:
    • odczytywanie ogłoszeń szkolnych, wsparcie finansowe dla uczniów, inne.

Uważamy, że stworzenie przyjaznego klimatu wokół szkoły, bazującego między innymi na bardzo dobrych relacjach z wyżej wymienionymi grupami społecznymi i instytucjami, powoduje, że szkoła również będzie dobrze postrzegana przez organ prowadzący jak i organ nadzoru pedagogicznego.

5. Szkoła jest efektywnie zarządzana

Jednym z podstawowych zadań związanych z zarządzaniem szkołą jest sprawowanie przez dyrektora szkoły nadzoru pedagogicznego, który w myśl rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego powinien:

  • dostarczać nauczycielom i rodzicom informacji na temat jakości i efektywności ich pracy,
  • pielęgnować bardzo dobre relacje w radzie pedagogicznej i wśród pracowników obsługi,
  • służyć podnoszeniu efektów pracy szkoły,
  • wspierać rozwój zawodowy nauczycieli.

Nadzór pedagogiczny w naszej szkole jest realizowany zgodnie z planem nadzoru przedstawianym przez dyrektora szkoły Radzie Pedagogicznej.

Posiadane umiejętności i cały wysiłek organizacyjny kierujemy na spełnienie przez szkołę jak najwyższych poziomów wymagań, o których mowa w rozporządzeniu MEN.

Sprawne zarządzanie naszą szkołą polega na organizowaniu warunków sprzyjających pracy zespołowej, stawiający na mądrość wszystkich zainteresowanych przyszłością szkoły.

Redakcja podstrony

Podmiot udostępniający informację
 
Pierwsza publikacja
Katowice IntraCOM.pl 2021-07-23 09:29
Aktualizacja publikacji
Katowice IntraCOM.pl 2021-08-12 13:43
Wytworzenie publikacji
Salomea Morawin 2021-08-12 13:43
Zatwierdzenie
Salomea Morawin 2021-08-12 13:43
Rejestr zmian podstrony
Drukuj
Liczba odwiedzin
wczytuję
do góry